Věděli jste, že losy mohou vonět? Klidně po slanině! Tady je výběr největších zajímavostí o stíracích losech. O jejich historii, výrobě i výhrách, které se pod stíratelnou vrstvou mohou skrývat.
Od uvedení prvního stíracího losu na český trh letos uplynulo 30 let. Losy není třeba dlouze představovat, skoro všichni si je kupujeme a spousta z nás si díky losům přišla na nějaký finanční bonus. Ne každý ovšem ví o tom, které losy slibují největší šanci na výhru, nebo který los se pyšní titulem nejprodávanější. Tyto a další informace se můžete dočíst v našem výběru zajímavostí o stíracích losech.
Na největší výhru z českých losů lákala Vánoční kometa od Sazky. Los za 500 Kč ukrýval maximální výhru 100 milionů korun. A jak je to se šancí na výhru? Pravděpodobnost výhry se u stíracích losů pohybuje většinou kolem 1:3 a 1:4. U dražších losů je zpravidla šance na výhru vyšší. Největší šance bývá právě u vánočních losů (1:2). Los Milionové překvapení měl pravděpodobnost výhry dokonce 1:1,000009. Pokud vás zajímá pravděpodobnost výhry u losů, které jsou v prodeji celoročně, tak pro vás máme celý seriál. Přečíst si jej můžete zde.
V minulosti kupovaly losy spíše ženy, které byly zodpovědné za 85 % prodejů. Postupem se poměr vyrovnával a nyní ženy kupují zhruba 63 % stíracích losů. Liší se ovšem preference obou skupin. Zatímco ženy kupují losy s tématem magie a osudu, jako je například Štěstí nebo Horoskop, muži preferují spíše losy z rodiny Rentiér nebo Prase v žitě.
Stírací los si patentovali Američané John Koza a Daniel Bower. První los se začal prodávat v roce 1974 pod názvem The Instant Game a pod stíratelnou vrstvou bylo možné najít až 10 tisíc dolarů.
Stírací losy umí vyrobit jen tři firmy na světě. Sídlí v Kanadě, ve Velké Británii a v USA. Mají vypilovanou techniku tisku, která znemožňuje odhalení výherního losu například prosvícením a podobně. Moderní metody tisku umožňují například i výrobu aromatických losů. V Americe jsou velice populární losy, co voní jako smažená slanina.
Losy se u nás prodávají už 30 let. Jako první byla uvedena do prodeje Spartakiádní hra v roce 1989, která slibovala výhru až půl milionu Kčs. Za tři dekády prodala Sazka více než tři čtvrtě miliardy stíracích losů. Výhercům vyplatila přes 11 miliard korun.
Jak Sazka, tak Tipsport hlásí nárůst prodejů losů o desítky procent. Zatímco v minulém roce prodala Sazka 47 milionů losů, letos očekává odbyt až 60 milionů kusů. V průměru si u Sazky dospělý Čech koupí ročně šest losů dohromady za 400 korun.
Prvenství, co se popularity týče, patří losu Tutovka, který se prodával v 90. letech a se kterým byla spojena stejnojmenná televizní soutěž. Během pěti let, co byla Tutovka na trhu, se prodalo na 230 milionů kusů a na výhrách se rozdalo přes miliardu korun. Sazka plánuje opětovné uvedení Tutovky na trh.
Od roku 2017 je možné stírat losy i online. Ať už na webu Sazky nebo ve stejnojmenné mobilní aplikaci. Online losy jsou přesnou kopií losů papírových, mají obdobné výhry i stejná pravidla.
Nejvíce losů se prodá během Vánoc, kdy je spousta lidí kupuje jako dárky. Dokonce vznikají i speciální vánoční losy s větší šancí na výhru. Nárůst prodejů losů nastává také během Valentýna nebo MDŽ, kdy nahrazují květiny nebo bonboniéru.
Nejlevnější los pořídíte již za 5 Kč (jedná se o online los), nejdražší stojí 500 Kč. Vyhrát můžete od 50 tisíc Kč až po 15 milionů.